زمانی که بحث از
عرفانهای کاذب به میان میآید یعنی یک عرفان اصیل و حقیقی وجود دارد که
عطش معنوی انسانها را فروکش میکند و برای رسیدن به آن یک سری سختی و
ریاضت به خود میدهند.
به گزارش ادیان نیوز، حجت الاسلام و المسلمین مسلم سلیمانی گفت: زمانی
که بحث از عرفانهای کاذب به میان میآید یعنی یک عرفان اصیل و حقیقی
وجود دارد که عطش معنوی انسانها را فروکش میکند و برای رسیدن به آن یک
سری سختی و ریاضت به خود میدهند.
این روحانی در گفت و گو با خبرنگار دین و اندیشه پانا، افزود: این
ریاضتها با میل و غریزه انسان سازگار نیست؛ یعنی انسان باید مسیر خلاف
غریزه و میلش را طی کند تا بتواند با برنامه زمانبدی شده به این حقیقت دست
یابد.وی تصریح کرد: ولی عدهای خواهان این هستند که زودتر به نتیجه برسند و
در نهایت از مسیر اصلی فاصله میگیرند و در مسیر دیگری پا میگذارند که
تصور میکنند با انجام دادن چند رفتار خاص و یک ریاضت کوتاه مدت میتوانند
به عطش معنویت خود پاسخ دهند.
مسلم سلیمانی عامل این مسأله را در این دانست که انسان تشنه این معارف،
حقایق و معنویت بوده و دنیا به سوی معنویت معطوف است و این یک عامل فطری
است اما چون همه انسانها از آموزش لازم برخوردار نیستند نمیتوانند مسیر
درست را انتخاب کنند و در تاریکی انحراف خود سرگردان میشود.
وی تاکید کرد: برای هر چیزی باید راه درست انتخاب کرد طوری اگر انسانی
بیمار شد باید نزد پزشک برود و در مسیر معنوی نیز به همین ترتیب که اگر کسی
جویای معنویت است بطور قطع باید نزد کسانی برود که یک عمر در این راه
مجاهده کردهاند و اهل معنویت و صاحب اندیشه و نظر بودهاند و شهره خاص و
عام هستند در غیر این صورت خروجی یک عرفان کاذب است.
حجت الاسلام و المسلمین سلیمانی با اشاره به اینکه اگر این ادعا را
داریم که اسلام و فقه سیاسی و حکومتی را میخواهیم به دنیا عرضه کنیم باید
بیشتر تلاش کنیم و در حوزه پژوهش و تحقیق حوزههای علمیه باید به بصورت
طبقه بندی شده طلابی تربیت کنند تا قبل از اینکه تبی در جامعه وارد شود آن
را شناسایی کرده و جامعه را واکسینه کنند.
وی گفت: در واقع حوزه علمیه باید یک گام از عوام جامعه جلوتر باشد و دست
روی دست نگذارد تا یک انحرافی جامعه را فرا بگیرد، آن وقت به فکر درمان
بیافتد.
سلیمانی خاطرنشان کرد: این انحرافات علائمی دارند که میتوان تشخیص داد
که چگونه این انحراف و مکاتب کاذب میخواهند وارد جامعه شوند، بنابراین
باید با استفاده از محتوای غنی اسلام برای پاسخگویی و اشباع جامعه از ورود و
شیوع این عرفانهای کاذب پیشگیری کرد.