متافیزیک و چشم سوم - دکتر مطلب برازنده(قسمت سوم)
شنبه, ۱۹ تیر ۱۳۸۹، ۰۸:۱۲ ق.ظ
متافیزیک و چشم سوم - دکتر مطلب برازنده(قسمت سوم)سجدههای طولانی نیز اثرات بسیار خوبی بر تحریک و متعادل نمودن چشم دل میگذارد. برای این منظور انسان باید به دستوراتی که پیرامون ظاهر و باطن سجده آمده آگاه باشد و آنها را رعایت نماید. برای اثرگذاری بهتر سجده به این موارد توجه فرمایید: از مهر بزرگ (حدوداً به اندازهی کف دست) استفاده نمایید، مهر تربت کربلا باشد، هنگام سجده توجه و تمرکز بر پیشانی باشد، هر دو چشم (سمت نگاه) به نوک بینی باشد، فقط هفت موضع (پیشانی، کف دو دست، دو زانو، دو انگشت شصت پا) بر زمین باشد، (از انداختن شکم، سینه، ساعد دستها و سایر قسمتهای بدن بر روی زمین خودداری شود)، در بانوان دستها به بدن چسبیده باشد، در آقایان دستها از بدن جدا باشد، در سجده از ذکر یونسیه استفاده شود، سجده به نیّت رضای حقتعالی باشد. در شروع، سجدهها کوتاه مدت بوده، سپس به تدریج بر زمان آن افزوده شود. ترجیحاً بین الطلوعین (فاصلهی اذان صبح تا طلوع آفتاب) را برای سجده در نظر بگیرید. توجه فرمایید این سجده غیر از سجده نماز میباشد. عارف کامل، مرحوم آیتالله حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی میفرمایند: «مرا شیخی بود جلیلالقدر، عارف، کامل، قدسالله تربته که نظیر او در این مراتب کسی را ندیدم، از او از عملی که در اصلاح دل، و جلب معارف مؤثر باشد و به تجربه هم اثر آن ثابت شده باشد سؤال نمودم، او گفت عملی مؤثرتر از این دو که میگویم ندیدم، یکی مداومت بر سجدهٔ طولانی در هر شب و روز یک مرتبه، که در آن گفته شود: لااله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین این ذکر را بر زبان آورد در حالیکه خود را در زندان طبیعت زندانی بیند، و قید و بند اخلاق رذیله را بر خود مشاهده کند، و با این حقیقت که او خود این قید و بند را برای خود فراهم آورده و در این زندان خود را محبوس نموده اعتراف کند و خود را نسبت به خود ظالم و ستمکار بداند نه خدا را، و دیگر صد مرتبه قرائت سورهٔ قدر در هر شب جمعه و عصر جمعه ...» (اسرار الصلوه، ص ۴۲۸ و ۴۲۹)
گریستن از ترس خدا، از اهم سفارشات بزرگان دینی است که برای آن ثواب فراوان وعده داده شده است. پیامبر گرامی اسلام ـ که سلام و صلوات بر او و خاندانش باد ـ به حضرت علی علیهالسلام سفارش فرمودند که: «در برابر هر قطره اشکی که میریزی خانهای در بهشت برای تو ساخته میشود.» ایشان همچنین در خطبهی حجهالوداع فرمودند: «هرکس چشمانش از ترس خدا اشک ریزد برای هر قطره اشک او به اندازه کوه احد در ترازوی اعمالش پاداش نهند». حضرت علی علیهالسلام نیز در این باب میفرمایند: «گریستن از ترس خدا دل را نورانی میکند و از خو گرفتن به گناه مصون میدارد.» حضرت امام سجاد علیهالسلام قطرهی اشک را با قطرهی خونی که در راه خدا ریخته شود کنار هم قرار داده و آنها را محبوبترین چیزها میشمارد. (ترجمه میزان الحکمه، ح۱۸۲۹، ح۱۸۳۱، ح۱۸۳۷ و ح۱۸۳۹)
همنشین و دوست نیز میتواند بر چشم سوم اثرات مثبت یا منفی بگذارد. شاید به همین دلیل باشد که در دین نیز به این مقوله توجه فراوان شده و بزرگان دینی تاکید بر همنشینی با مؤمنان، فرزانگان و دانشمندان را دارند. مولای متقیان حضرت علی علیهالسلام میفرمایند: «همنشینی با فرزانگان خردها را زنده میکند و جانها را شفا میبخشد.» ایشان همچنین میفرمایند: «با فرزانگان همنشینی کن تا خردت کمال یابد و شرافت نفس یابی و نادانی از تو رخت بربندد.» این کلام زیبا نیز از این امام بزرگوار میباشد: «با دانشمندان بنشین تا بر دانشت افزوده گردد، تربیت و ادبت نیکو شود و روانت پاکیزگی گیرد.» (ترجمه میزان الحکمه، ح۲۴۱۲، ح۲۴۱۰ و ح۲۴۰۹) عوامل اثرگذار منفی: عوامل مختلفی بر هاله، چاکراها و به خصوص چشم سوم تأثیرات منفی اعمال میکنند. خستگی و کوفتگی، زیادهروی در میل و عمل جنسی، زیادهروی در خوردن به خصوص خوردن گوشت، زیادهروی در خوابیدن به خصوص در سحرگاهان، زیادهروی در صحبت کردن به خصوص صحبتهای لغو از جمله عواملیاند که بر چشم سوم تأثیر منفی میگذارند. همچنین تفکرات منفی و منحرف، احساسات منفی و منحرف، عدم تعادل در احساسات، رفتارهای منفی یا منحرف، عدم تعادل در رفتارها، قطع رابطهی احساسی با دیگر افراد، گسستگی رابطه با طبیعت و گسستگی رابطهی احساسی با خالق یکتا نیز تأثیرات منفی بر چشم سوم میگذارد. زنگ خودبینی زقلبت دور کن چشم دل از حرف حق پر نور کن امروزه مشخص شده است افرادی که تمایلات جنسی بالایی دارند، در فعال کردن چشم سوم و حفظ این توانایی با مشکلات بیشتری روبهرو هستند. این واقعیت که رهروان معنویت به خوبی به آن پیبردهاند، با کشفیات اخیر دربارهی اثر غدهی پینهآل در تنظیم فعالیتهای جنسی هماهنگی دارد. فعال سازی چشم سوم اکثر کسانی که روی چشم سوم کار میکنند و آن را فعال مینمایند، دید تازهای نسبت به زندگی پیدا میکنند. کسانی که با این چاکرا هماهنگ شده باشند، بر خود تسلط پیدا میکنند و منشاء انرژی معنوی، شهود، خرد، ادراک و زیرکی قابل توجهی خواهند شد. به خاطر بسپارید که فعال سازی چشم سوم، یک شبه محقق نمیشود، بلکه این روند به سالها وقت، صبر، حوصله و همت فراوان احتیاج دارد. گاهی اوقات باز شدن کامل آجنا ممکن است تا چهل سال طول بکشد. فعال شدن چشم سوم یک روند تدریجی است. چشم سوم بسته مانند یک سد میماند که باید ابتدا در آن یک روزنهی کوچک ایجاد کرد، سپس این روزنه را به یک سوراخ تبدیل نمود، بعد از آن این سوراخ را بزرگ کرد، آنگاه با توسعه سوراخ یک سوراخ قطور به وجود آورد و در نهایت این سوراخ عظیم در این سد میتواند به تخریب کامل سد منتهی گردد. بدیهی است ترک محرمات و مکروهات و عمل نمودن به واجبات و مستحبات، بهترین و مطمئنترین اثرات مثبت را بر چشم دل اعمال کرده، موجب تحریک و فعال نمودن آن میشود ، مشروط برآنکه به ظاهر و باطن اعمال مذکور توجه گردد. چشم سوم در بدو تولد در نوزادان باز و فعال است ولی به تدریج بسته و غیر فعال میشود. ظاهراً روند بسته شدن آجنا همزمان با بسته شدن ملاج سر اتفاق میافتد. البته این بسته شدن به صورت کامل و مطلق نمیباشد. علت اصلی این انسداد تعلّقات دنیایی میباشد، که در کودکان به گونهای و در بزرگسالان به گونهای دیگر جلوه میکند. در عدهی کمی از کودکان، چشم سوم، همچنان تا سنین بالا باز میماند. خانمها به نسبت آقایان به مسایل معنوی و امور ماورایی علاقهی بیشتری نشان میدهند. همچنین فعالیت چشم سوم بهطور کلی در خانمها بیشتر از آقایان میباشد. خانمهایی که تمرینهای فعال سازی آجنا را انجام میدهند، خیلی سریعتر از آقایانی که همان تمرینها را انجام میدهند، به نتیجه میرسند. این پدیده طی سالهای زیاد تدریس نویسنده این کتاب در کلاسهای تئوری و عملی نیز تجربه شده است. به نظر میرسد که چشم سوم در بیشتر زنان هنگام زایمان طبیعی به صورت موقت باز میشود. در روند فعال سازی چشم سوم ممکن است در تماس با آگاهی ذهن، نور جلوهگر شود. این نور ابتدا به صورت دایرهای و گاهی مانند شعله شمع دیده میشود. ظهور این نور در چاکرای آجنا، نشانهی پیشرفت یک رهرو در مسیر اوست. مردم اغلب احساس نور در چاکرای آجنا را با عبارات مختلفی تعبیر میکنند. نور اصلی و واقعی در مرحلهی سامادهی رؤیت میشود. سامادهی بالاترین مرحلهی روحی است، در این مرتبه هیچ آغاز یا پایانی وجود ندارد و آنچه هست، حقیقت، آگاهی و سعادت بیپایان میباشد. نورِ آجنا، تجربهای است که آغاز حیات معنوی را نشان میدهد، اما نور سامادهی تجربهای بیبازگشت میباشد. هنگامی که نور آجنا پدیدار میگردد، توصیه میشود که به تمرینهای مراقبهای پرداخته، آگاهی روی چشم سوم متمرکز گردد، تا اینکه آگاهی با نور آمیخته شود. وقتی نور آجنا بیدار میشود، درخششی فزآینده پیدا میکند، تا حدی که درخششی برابر با هزاران خورشید مییابد. نور سفید چاکرای آجنا بینهایت قدرتمند است. انسان میتواند با قدرت اراده، آگاهی خود را به جاهای دور بفرستد و اطلاعاتی کسب کند. به واسطهی همین نور الهی است که جویندگان معنویت نسبت به خدای خود بصیرت پیدا میکنند. صادق آل محمد علیهالسلام میفرمایند: «نور را جستم، آن را در گریه و سجده یافتم.» نورِ نورِ چشم، خود نورِ دل است نور چشم از نور دلها، حاصل است باز نورِ نور دل، نور خداست کو زرنگ و عقل و حس، پاک و جداست «در کتاب ـ اثبات الوصیه مسعودی ـ خطبهای از امیرالمؤمنین علیهالسلام نقل شده که قسمتی از آن، این است: ای خداوندی که سبحان و پاکی، کدام چشم توانایی مشاهده روشنائی نورت را دارد و صعود به سوی نور تابناک قدرتت را مییابد و کدام فهم و درک را چه امکانی است جز چشمانی که تو خود از آنها پردهبرداری فرمودهای و حجابهای کوری را از آنها برگرفتهای؛ پس ارواح آنها در حال صعود به اطراف بالهای آن ارواح هستند؛ پس آنها تو را در ارکان وجودت میخوانند و در انوار عظمتت فرورفتهاند و از این عالم خاکی بالا آمده و به کبریای تو نگریستهاند...» (طریق عرفان، ص۱۳۵) گر نکشم به چشم تو، نور زکحل خویشتن چشم تو درک کی کند، حضرت کبریای من با بیدار کردن چاکرای آجنا، میتوان شکل واقعی کالبد اختری را درک کرد. با مراقبه روی چشم سوم میتوان قدرت بهدست آوردن همهی خواستهها را کسب نمود، چون فرمانی که از آجنا صادر شود، باید به اجرا درآید، به همین دلیل است که این چاکرا را آجنا به معنی «دستور» نامیدهاند. نوری که ضمن مراقبه از چاکرای آجنا ساطع میشود، از نیروی ذهن منشاء میگیرد و از طریق آجنا متمرکز میشود. خواستههای ذهن از طریق آجنا عمل میکنند، بنابراین کسانی که با بیدار کردن آجنا، این گذرگاه را گشودهاند، انسانهای بزرگی هستند که میتوانند کارهای بزرگ انجام دهند. آجنا مجرای قدرت اراده انسان است. از این مجرا میتوان دعای خیر خود را نثار بشریت کرد و پیامهایی برای اهداف خیرخواهانه و برقراری صلح در جهان فرستاد. پس آجنای فعال مجرایی برای عملکرد اراده در جهان میسازد، این قدرت میتواند به دو گونه سازنده یا مخرب به کار گرفته شود. فرم مخرب آن همان جادوی سیاه است، که افراد شیطانی از آن استفاده میکنند. با آرامش و تحمل سختیها، با قدرت ریاضت و با کار سخت میتوان چشم سوم را بیدار کرد و سطوح و ابعاد جدیدی از آگاهی را در برابر خود گشود. توجه نمایید که ریاضات به دو نوع شرعی و باطله تقسیم میشوند. ریاضات شرعی آنهایی است که با فرهنگ اسلامی سازگار بوده و عرفای شیعی نیز بدان عمل مینمودهاند. ریاضات باطله با احکام شریعت تضاد داشته و از طرف بزرگان دینی مردود شمرده شدهاند. یگانه فیلسوف عصر، عارف بالله، علامه، آیت الله سید محمد حسین طباطبایی در کتاب «رساله الولایه» ـ که به تعبیر آیت الله جوادی آملی بهترین اثر علامه است ـ دست برداشتن از ریاضتهای شرعی و روی آوردن به ریاضتهای سختِ غیرشرعی را یک نوع فرار از سختتر به آسانتر میدانند. از نظر ایشان تبعیّت و فرمانبرداری از شرع، نفس کُشی دایمی و تدریجی است و مادام که نفس موجود باشد، ریاضتهای شرعی نیز باید انجام گیرد. اما ریاضتهای سختِ غیرشرعی، قتل دفعی و غیر تدریجی نفس به شمار میآید و برای همین این ریاضتهای سختِِ غیرشرعی در اصل آسانتر و کمایثارتر است. (طریق عرفان، ص۸۰) تا چشم بر ندوزی از آنچه در جهان است در چشم دل نیاید چیزی که مغز جان است هنگامی که دستهایتان را در برابر چشمهایتان نگه میدارید یا به سادگی چشمهایتان را میبندید و از ناحیه اطراف مرکز پیشانی آگاه میشوید، جرقههایی از نور مانند چشمک زدن ستارگان میبینید، یا شاید نوری سفید و ضرباندار یا حلقهای از نور رنگین ببینید. همان طور که در حالت خواب، رؤیا میبینید در حالت مراقبه نیز میتوانید به چنین بصیرتی دست پیدا کنید. گاهی شگفت انگیزترین اشعار، ناگهان در ذهن جاری میشود یا وقتی که روی مسئلهای بهطور مداوم کار میکنید تا کاملاً خسته میشوید و عقب نشینی میکنید، در یک چشم برهم زدن راه حل مانند جرقهای خورشیدسان در ذهن شما پدیدار میشود. همهی این پدیدهها مربوط به فعالیت نامحسوس ذهن در سطح ناخودآگاه است. ارتباط بین ضمیر آگاه و این گونه پدیدهها از طریق آجنا برقرار میشود. تکنیکهای فعالسازی چشم سوم فعال نمودن آجنا به علم، آگاهی و ظرفیت احتیاج دارد. بدیهی است که فعال شدن چشم سوم قبل از حصول این موارد، میتواند فاجعه ایجاد کند. برخی از جویندگان و طالبان به دنبال شیوههای فوری و آنی برای فعال سازی چشم سوم میباشند. اینان غافلاند که در صورت دستیابی به این شیوهها، بزرگترین ضررها و آسیبها را به خود وارد خواهند نمود. انجام تمرینهای منظم و مستمر، زیر نظر مربی آگاه و ورزیده، میتواند آجنا را بیدار نماید. دقت نمایید انجام تمرین بدون داشتن و نظارت مربی عالم و عامل، تبعات و مشکلات فراوان به دنبال خواهد داشت. با عنایت به موارد مذکور، در ادامه بحث به بعضی از تمرینهای مفید برای تحریک آجنا اشاره میگردد: ۱ ) شستوشوی حفرات و سینوسهای بینی که باید زیر نظر استاد و طبق اصول خاصی انجام گردد. این عمل باعث تحریک اعصاب اطراف آجنا میشود. سینوسها و سلامت آنها با عملکرد چشم سوم ارتباط دارد. ۲ ) تنفس سایشی که باید در حضور استاد انجام شود. در این حالت انتهای گلو و کام نرم توسط هوای دم و بازدم به ارتعاش درمیآید و این خود باعث ارتعاش غدهی صنوبری و غدهی هیپوفیز میگردد. در تنفس سایشی با تنگ کردن مجرای حلق، دم و بازدم انجام میشود، بهطوری که هوا به سختی وارد و خارج شده و ضمن ایجاد صدا، دیوارهی حلق را به ارتعاش درمیآورد. این حالت مانند خرخر کردن در خواب میباشد و در افرادی که خوابشان سنگین است دیده میشود. در تنفس سایشی دم از طریق بینی و بازدم از راه دهان انجام میشود. این تمرین بسیار حساس و خطرناک است.۳ ) ماساژ دادن و ضربه زدن به پیشانی در حالت آرامش و خلسه باعث تحریک چشم سوم میشود. این کار باید با توجه و تمرکز کامل صورت گیرد. با عنایت به ارتباط کالبد فیزیکی با کالبد اثیری، اثرات ماساژ و ضربه بر پیشانی به چشم سوم منتقل میشود. این تمرین ابتدا به صورت فیزیکی و سپس به شکل ذهنی انجام میشود. ۴ ) حرکت کره چشم به سمت بالا، پایین، چپ و راست به صورت فیزیکی و ذهنی بر تحریک آجنا مؤثر است. این تمرین نیز در حالت آرامش و خلسه با تمرکز و آگاهی کامل انجام میشود. ۵ ) بالا کشیدن پلکها، ابروها و پوست پیشانی به صورت فیزیکی و ذهنی، در حالت آرامش و خلسه، با توجه و تمرکز نیز تمرین دیگر میباشد. ۶ ) برداشتن پردهی خیالی از جلوی چشمان در حالت مراقبه که به صورت تجسم در ذهن صورت میگیرد، هم بر فعال سازی آجنا مؤثر است. ۷ ) تجسم یک نقطه بر پیشانی، تبدیل آن به یک دایرهی کوچک و سپس بزرگ نمودن این دایره تا زمانی که تبدیل به یک دایره با قطر حدود بیست سانتیمتر شود، هم به عنوان یک تمرین توصیه میگردد. این تمرین نیز در حالت آرامش و خلسه انجام میشود. ۸ ) پالایش بیرونی و درونی هم برای تحریک آجنا لازم و ضروری است. پالایش بیرونی به معنای حذف وسایل و چیزهای زاید و اضافی از محیط کار و سکونت میباشد. پالایش درونی نیز به معنای حذف افکار زاید و اضافی از مغز و ذهن است. ۹ ) ذکر گفتن به خصوص در حالتهای خاص، برای مثال ذکر گفتن در حال سجده و یا ذکر گفتن در حال مراقبه بسیار مفید و مؤثر است. آرام بودن جسم و ذهن، تمرکز داشتن بر آجنا و انتخاب ذکر مناسب از جمله عوامل مهم در این شیوه است. لاالهالاالله یکی از بهترین ذکرها برای این کار میباشد و در منابع دینی نیز توصیه شده است. ۱۰) سجده با آگاهی کامل به آداب ظاهری و باطنی آن و رعایت این آداب، بر فعال شدن چشم دل اثرات بسیار خوبی دارد. در سجده میتوان همان ذکر معروف سجدهی نماز و یا ذکر یونسیه (لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین) را تکرار نمود. ۱۱ ) گریه کردن به خصوص به بهانهها و نیّات معنوی بر چشم سوم اثرات بسیار عالی میگذارد. میتوان ذکر، سجده و گریه را با هم توأم نمود. این ترکیب یکی از بهترین و قویترین تمرینهای مؤثر بر چشم سوم میباشد. ۱۲ ) تجسم آسمان در شب در حالت مراقبه و یا مراقبهی دیداری بر آسمان و قرص کامل ماه در شب نیز از جمله تمرینهای مفید است. همچنین تجسم چاکرای شمارهی شش به صورت ایدهآل و مراقبه بر آن نیز مؤثر میباشد. در این حالت باید فرم، اندازه، رنگ و چرخش این چاکرا به صورت طبیعی و ایدهآل تجسم گردد. ۱۳ ) تجسم نهری از نور طلایی که از ناحیهی پسین لگن به سمت نخاع و مغز میآید و نهری از نور صورتی که از ناحیهی پیشین لگن به سمت نخاع و مغز در حرکت است، بهطوری که این دو نهر در بالا به همدیگر رسیده، به صورت قوس یکدیگر را قطع میکنند. این تمرین نیز باید در حالت مراقبه انجام شود. ۱۴ ) صرف مراقبه بر چشم سوم نیز مفید است. در این حالت سطح آگاهی تا منطقهی چشم سوم گسترش مییابد. برای این منظور پس از آرام نمودن جسم و ذهن، چشمها را بسته، در این حالت بهطور طبیعی در مرکز چشم سوم قرار میگیرید، به شرط آنکه توجهتان فقط بر تاریکی پشت چشمها باشد. ۱۵ ) برای فعال سازی آجنا میتوان طالب را به حالت خلسه فروبرد و پیشانی بر پیشانی او گذاشت. (چشم سوم استاد بر روی چشم سوم سوژه قرار میگیرد)، در این حالت با ارسال مستقیم انرژی از آجنای خود به آجنای سوژه، به فعال سازی چشم سوم کمک میشود. برای این تکنیک سوژه روی تخت یا روی زمین در جهت شمال ـ جنوب دراز کشیده و استاد به گونهای بالای سر وی مینشیند، که به راحتی بتواند پیشانی بر پیشانی او بگذارد. در این تمرین لازم است استاد و معرفتجو هر دو مرد و یا هر دو زن باشند. این تمرین ابداع نویسنده این کتاب میباشد. بدیهی است موارد مذکور فقط لیستی از تمرینهای چشم سوم میباشد، و هر یک از موارد فوق برای اجرا به دستورالعمل خاص اجرایی احتیاج دارد. «باربارا برنن» در کتاب معروف خود (هاله درمانی با دستان شفابخش) نیز تمرینهایی برای این منظور ارائه کرده است. «لوبسانگ» رامپا در کتاب چشم سوم از شیوههای فیزیکی خشن برای باز کردن چشم سوم که برای وی اتفاق افتاده است، یاد میکند. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در تفسیر ارزشمند نمونه میفرمایند: «ایمان و عمل صالح چشم دل را بینا میکند.» (تفسیر نمونه، ج۲۰، ص۱۴۱). علامه طباطبایی ـ مفسر کبیر قرآن ـ نیز معتقد است که: «آن مانعی که میان مردم و خدا حائل شده همانا تیرگی گناهان است که مرتکب شدهاند و این تیرگیها است که دیده دلهای ایشان را پوشانده و نمیگذارد که به مشاهده پروردگار خود تشرف یابند، پس معلوم میشود که اگر گناهان نباشد جانها خدا را میبیند نه چشمها.» (ترجمه المیزان، ج۸ ، ص۳۰۸) مراقبهی چشم سوم بهتر است این تمرین را زمانی انجام دهید که بتوانید به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه تنها باشید. یا اگر این تمرین را به صورت گروهی انجام میدهید، باید همه ساکت باشند. در مکان تمرین نباید منبعی از نور وجود داشته باشد. البته شما میتوانید یک شمع روشن در اتاق داشته باشید، به شرط آنکه در پشت سر شما قرار گیرد و مزاحم شما نباشد. روی یک صندلی راحت بنشینید و در حالت آرامش قرار بگیرید. میتوانید در حین تمرین از موسیقی دلخواه خود استفاده کنید، البته موسیقی باید ملایم و آرام بخش باشد، مانند صدای فلوت یا اصوات طبیعت. اگر با استفاده از بخور ملایم احساس بهتری پیدا میکنید، این کار را انجام دهید. با تمرکز بر دید چشم سوم خود، به تصویری نگاه کنید یا تصویری را در ذهن مجسم نمایید. (برای حالت اول یک تصویر مناسب، زیبا و رویایی انتخاب کنید) توجه خود را به سوی مرکز تصویر جاری کنید، در این حالت به آرامی از عدد ۱تا ۱۴۴ بشمارید. سپس چشمانتان را ببندید و دوباره تا ۱۴۴ بشمارید. ممکن است با بستن چشمها، تصویری با رنگهای متضاد مشاهده کنید، همچنان توجه خود را روی مرکز پیشانی متمرکز کنید. حتی اگر هنوز چیزی نمیبینید، ناامید نشوید، شما با تمرکزِ توجه خود روی جایگاه چشمسوم، بدون مشاهده آن نیز میتوانید به نتیجه برسید. پس از اینکه تا ۱۴۴ شمردید، چشمانتان را باز کنید و دوباره به تصویر نگاه کنید. درحالیکه دید شما بر مرکز تصویر متمرکز است، تا ۱۴۴ بشمارید. سپس چشمانتان را ببندید و در حال نگریستن به نور درونی تا ۱۴۴ بشمارید. در این هنگام است که میتوانید آنچه را که میخواهید طلب کنید. اجازه ندهید که در حین تمرین هیچ چیز حواس شما را منحرف کند. ممکن است ببینید که تصویر حرکت میکند. بعدها خواهید فهمید که چشم سوم عملکردهای بسیار عجیب و اسرارآمیزی دارد. حتی ممکن است روزی بتوانید هوای بین خود و تصویر را ببینید. اما در هر شرایطی با تمرکز کامل به مراقبهی خود همراه با بسته و باز کردن چشمها ادامه دهید. در پایان تمرین چشمانتان را ببندید و برای هر مدت که دوست دارید در سکوت و آرامش باقی بمانید. هرگز به چشمانتان فشار نیاورید. اگر هر زمان در حین تمرین در چشمانتان فشار یا خستگی احساس کردید تمرین را قطع کنید. زمانی خواهد رسید که بتوانید بدون آنکه ابتدا به تصویر نگاه کنید، نور را در سر خود مشاهده کنید. به هر حال با کمک یا بدون کمک حس بینایی، شما خواهید توانست نتایج سودمندی کسب کنید. آنگاه که نور درون را میبینید، وقت آن رسیده است که آنچه را میخواهید طلب کنید. در این حالت خواستن، واقعاً توانستن است. بعد از مدتی تمرین، شما خواهید توانست آنچنان آرامشی در خود ایجاد کنید، که کاملاً بر موضوع دیداری تمرکز داشته باشید و بتوانید جسم خود را در حالت خواب ترک کرده، از طریق چشم سوم به سفر بپردازید. کسانی که از حلقهی طلایی عبور میکنند و تونل مربوطه را پشت سر میگذارند وارد عالم اختری میشوند. اینکه از اینجا به کجا سفر کنید، به آگاهی شما بستگی دارد. زیرا این آگاهی شما است که هر چه در این سطح میبینید به وجود میآورد. بهتر است قبل از سفر مقصدی برای خود در نظر بگیرید. شما میتوانید به بخشهای مختلف عالم اختری سفر کنید و موجودات اختری را ملاقات نمایید. در این سفر حتی میتوانید از عالم اختری بگذرید و به عالم بعدی بروید. با تمرین مداوم شما خواهید توانست وضوح و قدرت نور را افزایش دهید، تا اینکه هیچ چیز دیگری به جز نور نبینید. در این هنگام است که شما میتوانید به این نور بپیوندید و با آن یکی شوید. این نور یک توهم نیست، بلکه پاسخی است که از سوی دیگر به شما داده میشود. این پاسخ در زندگی روزانه شما به تدریج به صورت سلامت بیشتر، روشنی اندیشه و شادمانی نمایان میشود. در تمرینهای اول انتظار زیادی نداشته باشید. این تکنیک به تمرین زیاد نیاز دارد، اما انجام یک بار در روز برای حدود یک ماه حتماً نتایج خوبی خواهد داشت. بهترین زمانها برای انجام مراقبهی چشم سوم، ساعت شش صبح، دوازده ظهر، شش عصر و دوازده نیمهشب است. در این ساعتها نوسانهای مغناطیسی مفید در اطراف زمین جریان دارد. البته همهی افراد نمیتوانند در این ساعتها به مراقبه بپردازند. اما زمانی که تعداد زیادی از مردم بهطور همزمان و گروهی به مراقبه میپردازند، میتوان نیروی عظیمی از مراقبه کسب کرد. از آنجا که شما هنگام مراقبه مرزهای زمان و مکان را پشت سر میگذارید، هیچ فاصلهای بین شما و کسانی که در سایر نقاط کره زمین به مراقبه میپردازند، وجود ندارد. ما به سادگی میتوانیم در تمام دنیا مراقبهی گروهی انجام دهیم. یکی از جالبترین واقعیتها دربارهی چشم سوم این است که وقتی نور در چشم سوم دیده میشود، میتوان آن را به درون بدن انتقال داد. این جریان میتواند به خواست شما، به قسمتهای مختلف بدنتان جریان پیدا کند. به سادگی از ارادهی خود استفاده کنید و قسمتی از بدنتان را که میخواهید این نور در آن جریان یابد، مجسم کنید؛ جریان نور از ارادهی شما پیروی خواهد کرد و برابر تجسم شما به حرکت در خواهد آمد. ابتدا جریان را به قلب بفرستید، تا احساس دلپذیری پیدا کنید. به این احساس اجازه دهید که رشد کند و تمام بدن شما را به نوسان در آورد و همه جای آن را فراگیرد. این پدیده فرآیند شفابخشی و نیرودادن است.مراقبهی چشم سوم (تمرینی از علامه طباطبایی) «... شناخت خداوند یک امر بدیهی و روشن و از بدیهیترین بدیهیّات است و آنچه که مانع شناخت خداوند است جهل نیست بلکه غفلت است و این غفلت نیز در اثر مشغول شدن به امور بیارزش و پست دنیا ایجاد میشود؛ پس خداوند برای هیچ کس دوتا ((دل)) قرار نداده است. پس همین دل است که اگر اشتغال به دنیا پیدا کند موجب محبّت آن میگردد و تمام همّت و تلاش انسان به آن تعلّق میگیرد؛ پس همین امر تمام دل را به اشتغال خود در میآورد و دیگر جایی از این آینه دل صاف نمیماند تا جمال خداوند سبحان در آن منعکس شود و معرفت حاصل شود؛ پس همانا مسأله، مسأله دل است. و اگر میخواهی درستی سخن ما را بیازمایی، مکان خلوتی را انتخاب کن که هیچ مشغول کنندهای از قبیل نور و صدا و اثاث منزل و غیره در آنجا نباشد، سپس طوری بنشین که مشغول به کاری نشوی و حواست پرت نگردد و چشمانت را بسته نگهداری، آنگاه صورتی را مثلاً صورت ((۱)) را در خیال خود مجسم نمایی که کاملاً توجّهات به آن معطوف گردد و هشیار باشی که هیچ صورت خیالی وارد محوطه صورت ((۱)) نشود؛ پس در این هنگام که ابتدای کار است درمییابی که صورتهای خیالی دیگر مزاحم تو شده و ذهن تو را میخواهند تاریک و مشوّش نمایند، صورتهایی که بسیاری از آنها قابل تشخیص و شناسایی از یکدیگر نیست، صورتهایی که از افکار روزانه و شبانه و مقاصد و خواستههای توست، حتّی این افکار چه بسا دربارهٔ این باشد که یک ساعت بعد از بیداری در فلان جا خواهی بود یا با فلان شخص ملاقات خواهی کرد یا فلان عمل را انجام خواهی داد؛ این در حالی است که تو در خیال خود فقط به صورت ((۱)) نظر داری و به آن توجه میکنی و این تشویش ذهن مدّتی با تو خواهد بود و تداوم خواهد داشت. پس اگر چند روزی به تخلیه و پاکسازی این خیالات مزاحم اقدام نمایی، بعد از مدّتی مشاهده میکنی که آن خیالات و خواطر روبه کاهش گذاشته و هر روز کم میشود و خیال نیز نورانی میگردد تا اینکه احساس میکنی هر چه به دل و ذهن تو خطور میکند، چنان روشن است که گویا آن را با چشم حّس خود مشاهده میکنی آنگاه این خواطر به طور تدریجی روز به روز کمتر میشود تا اینکه هیچ صورتی با صورت ((۱)) باقی نمیماند. این مطلب را خوب تحویل بگیر! و از اینجاست که صحّت ادّعای ما را قبول میکنی که همانا سرگرم شدن به امور دنیوی عامل اصلی خود فراموشی و غفلت از ماورای ماده میگردد و همانا حرکت به سوی باطن، با روگرداندن از ظاهر و روآوردن به ماورای ماده، صورت میپذیرد، پس اگر خواستی مثلاً از همان طریق مذکور نفس خود را مشاهده نمایی، آن خواطر و موانع را که همان هواهای نفسانی و مقاصد دنیوی است، چند برابر خواهی یافت؛ پس طریق منحصر به فرد برای دستیابی به معرفت، تصفیه دل از دنیا و زرق و برق آن و هر حجابی که مانع دیدار خداوند سبحان میگردد، میباشد؛ پس تمام اسباب و دستوراتی که گفته شده از قبیل مراقبه، خلوت و غیره، فقط برای دستیابی به این حالت قلبی است، سپس توجّه کامل قلب تو به سوی خداوند سبحان و تشرّف به حضرتش ـ عزّاسمه ـ میباشد و این همان ذکر خدا و تشرّف به محضر حضرت حقّ است و آن آخرین کلید است و خداوند هدایتگر انسان است.» (طریق عرفان، ص۱۰۹ تا ۱۱۱) حفاظت از چشم سوم هنگامی که دو نفر انرژیهای چاکرای چشم سومشان را مخلوط کنند، قدرت روشنبینی آنها افزایش مییابد. اگر هر دو همزمان انرژیهایشان را خالصانه ادغام کنند و واقعاً در مرکز چشم سوم قرار بگیرند، فهم آنها برای درک پدیدههای مختلف بسیار افزایش پیدا میکند. در این حالت یک نور بسیار زیبا و درخشان سبز رنگ در اطراف آنها دیده میشود، این بیشتر در مردمان پاک و خوب اتفاق میافتد. ترکیب انرژیهای چشم سوم از طریق ارتباط فیزیکی، عاطفی و یا فکری صورت میگیرد. ارتباط عاطفی و فکری از راه دور نیز امکان پذیر میباشد، به همین دلیل افراد از راه دور نیز میتوانند بر چشم سوم یکدیگر اثر بگذارند. در این ارتباطات اگر یکی از آن دو نفر، یا هر دو نفرشان دارای چشم سوم ناپاک باشند، آن رنگ سبز درخشان، کدر، مات و تیره میشود. این افراد اشرافشان به ابعاد ماورائی کاهش پیدا میکند و محدود میشود. افرادی که با هم ارتباط نزدیک فیزیکی و متافیزیکی دارند و یا آنهایی که با هم ازدواج میکنند، باید خیلی مواظب این پدیده باشند. در این حالتها اگر فقط چشم سوم یکی از دو نفر دارای مشکل است، نفر مقابل باید خیلی مواظب باشد. این بدان معنا نیست که مردم از هم جدا شده یا جدای از هم زندگی کنند، بلکه باید مواظب چشم سومشان باشند و از آن محافظت کنند. این کار بسیار آسان است، ما میتوانیم یک حلقهی محافظ کامل و همیشگی برای چشم سوم خود ایجاد کنیم. در بعضی افراد نیز چشم سوم به محافظت اختصاصی نیاز دارد. آسانترین و مطمئنترین راه برای حفاظت از ابعاد فیزیکی و متافیزیکی خود ـ حفاظت از هاله، چاکراها و چشم سوم ـ توسل به حضرت حقتعالی میباشد. همچنین به نظر میرسد که غسل و وضو با ایجاد حصاری از نور ماورایی پیرامون هالهی انسان، از هاله، چاکراها و چشم سوم مواظبت میکنند و از ورود عوامل منفی و مخرب به هاله و اثرگذاری آن بر چشم سوم جلوگیری میکنند. این فرضیه نیز از طرف نویسنده این کتاب ارائه شده است و به نظر میرسد با مطالب دینی هماهنگی داشته باشد. حضرت امام خمینی (قدس سره)، وضو و غسل را نور میدانند و میفرمایند: «وضو نور محدود و غسل نور مطلق است» (آداب نماز، ص۷۷) در احادیث وضو را نور، و وضو روی وضو را نور روی نور معرفی نمودهاند. پیامبر گرامی اسلام ـ علیه آلاف التحیّه و الثناء ـ فرمودهاند: « (روز قیامت) بر اثر وضو، با پیشانی و دست و پای سفید بر من وارد میشوید و هیچ کس جز شما این خصوصیّت را نخواهد داشت.» حضرت امام رضا علیهالسلام نیز وضو را باعث پاک ساختن دل برای ایستادن در حضور خدای جبّار میدانند. (ترجمه میزان الحکمه، ح۲۱۹۱۵ و ۲۱۹۱۲) چشم سوم (ختم کلام) خداوند متعال در شب معراج فرمود: « ای احمد! آیا میدانی چه عیشی گواراتر و چه زندگیای ماندگارتر است؟ عرض کرد: خداوندا نمیدانم. فرمود: آن زندگیای گواراتر است که صاحبش از ذکر من غافل نگردد و نعمت مرا در بوتهٔ فراموشی نگذارد و جاهل به حقّ من نباشد و شب و روز به دنبال کسب رضا و خشنودی من باشد. اما زندگی جاودان و ماندگارتر آن است که صاحبش آن چنان روشی نسبت به نفس خود به کار گیرد که دنیا در نظرش پست و در چشمش کوچک و آخرت در دیدگان او بزرگ گردد و خواستهٔ مرا بر خواستهٔ خودش مقّدم بدارد و رضایت و خشنودی مرا بطلبد و حق نعمت مرا بزرگ بداند و رفتار مرا نسبت به خودش به خاطر بسپارد و در شب و روز که میخواهد نافرمانی و گناه نماید مرا در نظر بگیرد و مراقب باشد و دل خود را از آنچه ناخوش دارم، دور سازد و شیطان و وسوسههای او را دشمن بدارد و نگذارد بر دلش راه یابد، پس اگر چنین بود، من نیز محبّت خود را در دلش اسکان میدهم تا اینکه دل او را کاملاً از آن ِ خود سازم و دلش را از دنیا فارغ و به آخرت مشغول نمایم و او را چون محبّان دیگرم، از نعمتهای تازه بهرهمند سازم و چشم و گوش و دلش را باز کنم تا اینکه با دلش بشنود و با آن به جلالت و عظمت من نگاه نماید بهطوری که دنیا را بر او تنگ سازم و لذّتهای دنیوی را دشمن او قرار دهم و او را از دنیا و آنچه که در دنیاست بترسانم همانطور که چوپان گوسفندان خود را از چراگاههای خطرناک میترساند و دور مینماید، او را از گناهان دور سازم و چون بندهای به این مقام دست یافت، از مردم میگریزد و گوشهگیری اختیار مینماید و از دنیای فانی به دنیای باقی منتقل میشود، از خانهٔ شیطان به خانه خداوند رحمان پناه میآورد.ای احمد! چنین بندهای را به هیبت و عظمت زینت میدهم، این است عیش گوارا و زندگی جاویدان و این است مقام اهل رضا و خشنودی؛ پس هر کس طبق رضا و خشنودی من رفتار نماید، سه خصلت را ملازم او میسازم: با سپاسگزارئی او را آشنا میکنم که جهل به آن آمیخته نیست و ذکری به او میدهم که با فراموشی مخلوط نشود و محبّتی به او ارزانی میدارم که محبّت مرا بر محبّت آفریدگانم مقّدم بدارد؛ پس چون مرا دوست بدارد من نیز او را دوست خواهم داشت و چشم دلش را به شکوه و جلال خود باز خواهم نمود و بندگان مخصوص خود را از او پنهان نخواهم ساخت؛ پس در تاریکی شب و روشنایی روز با او سخن گویم تا اینکه سخن گفتن او با آفریدگانم قطع شود و با ایشان مجالست ننماید و سخنان خود و فرشتگانم را به گوشش برسانم و رازی را که از مردم پنهان کردهام در اختیارش قرار دهم و لباسی از حیا و شرم بر او بپوشانم تا همهٔ مردم از او شرم نمایند و بر روی زمین راه میرود در حالی که آمرزیده شده است و دل او را شنوا و بینا سازم و چیزی از بهشت و دوزخ برای او پنهان نمیکنم. و او را به آنچه در قیامت بر مردم میگذرد از قبیل ترس و وحشت، آگاه نمایم و او را بر حسابرسی که از ثروتمندان و فقیران و نادانان و عالمان به عمل خواهد آمد مطّلع کنم و قبر او را نورانی نمایم تا اینکه نکیر و منکر را برای سئوال و جواب نزد او بفرستم، اما اندوه مرگ و تاریکی قبر و لَحد و بیم روز قیامت را نبیند، پس برای او میزانش را نصب نمایم و نامهٔ عملش را بگشایم، آنگاه نامهٔ عملش را در دست راست او بگذارم و او آن منشور را میخواند و آن هنگام دیگر مترجمی بین من و او نیست و من با او بدون واسطه سخن گویم؛ پس اینهاست صفات مُحبّان و دوستان.» (طریق عرفان، ص۱۳۹ تا ۱۴۱)نویسنده: دکتر مطلب برازنده____________________________لینک ها مرتبطمتافیزیک و چشم سوم - دکتر مطلب برازنده(قسمت اول)، متافیزیک و چشم سوم - دکتر مطلب برازنده(قسمت دوم)، متافیزیک و چشم سوم - دکتر مطلب برازنده(قسمت سوم)
پایان