ماوراءالطبیعه چیست؟
چهارشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۸۹، ۰۱:۳۰ ق.ظ
ماوراءالطبیعه چیست؟ متافیزیک
از ریشهی (متافیزیکاس) که یک کلمهی یونانی میباشد، گرفته شده است.
کلمـهی متافیزیکـاس از دو بخش (متا) بهمعنای (تغییر)و (فیزیکاس)
بهمعنـای طبیعت تشـکیل شدهاست. برخی نیز متافیزیک را از ریشهی یونانی
(متاتافوسیکا) دانستهاند که با حذف حرف اضافه (تا) و تبدیل (فوسیکا) به
(فیزیک) بهصورت متافیزیک درآمده است.
1- تلهپاتی: که عبارت است از ارتباط بین دو یا چند نفر بدون استفاده از حواس پنجگانه و با استفاده از نیروی فکر.
2- سفر روح: که عبارت است از خروج اختیاری روح از بدن و بازگشت اختیاری آن به بدن.
3- سایکومتری: که عبارت است از سنجش و استخراج خاطرات ثبت شده در اشیاء بیجان.
۴- هاله شناسی: که عبارت است از بررسی انرژیهای لطیف و ظریف اطراف بدن انسان که منشاء آن جسم، روان و روح بوده و با حواس پنجگانه قابل احساس و ادراک نمیباشد و همچنین چگونگی انتقال و تبادل این انرژیها بین افراد(ارسال و دریافت آن).
....
متافیزیک
از ریشهی (متافیزیکاس) که یک کلمهی یونانی میباشد، گرفته شده است.
کلمـهی متافیزیکـاس از دو بخش (متا) بهمعنای (تغییر)و (فیزیکاس)
بهمعنـای طبیعت تشـکیل شدهاست. برخی نیز متافیزیک را از ریشهی یونانی
(متاتافوسیکا) دانستهاند که با حذف حرف اضافه (تا) و تبدیل (فوسیکا) به
(فیزیک) بهصورت متافیزیک درآمده است.
در حال حاضر لغت متافیزیک از پیشوند «متا» بهمعنای وراء، فرا، ماوراء،
بعد و پشـت و کلمـهی «فیزیـک» بهمعنـای طبیعـت تشـکیل شده است. منظور از
طبیعت، دنیایی است که در حال حاضر، در آن زندگی کرده، آن را احسـاس و
ادراک مینماییم. پس متافیزیک بهمعنای ماوراءالطبیعه، مابعدالطبیعه و یا
فوقطبیعت است و شامل بخـشهـایی از جهان بیکران هستی و موجوداتی میشود،
که از حوزهی ادراک حـواس پنجگانهی ظاهری ما خارج است.
بنابه گفتهی مورّخان، لفظ متافیزیک، نخست بهصورت نامی برای یکی از
کتابهای ارسطو بهکار رفته بود، که از نظر ترتیب بعد از کتاب (طبیعت)
قرار داشته، از طرف مؤلف، نام و عنوان خاصی به آن داده نشده بود، که بعدها
به آن کتاب، عنوان (بعد از طبیعیات) داده شد. این کتاب از مباحث کلّی وجود
بحث میکرده است، مباحثی که در علوم اسلامی به امور عامه معروف شده، بعضی
از فلاسفهی اسلامی، نام (ماقبلالطبیعه) را نیز برای آن مناسب دانستهاند.
در بعضی از منابع، متافیزیک نام مجموعهای از مسائل عقلـی- نظـری اسـت،
که بخشـی از فلسـفهی به اصـطلاح عـامّ را تشـکیل میداده است. چنانکه
امروز گاهی واژهی فلسفه به آنها اختصاص داده میشود و یکی از اصطلاحات
جدید فلسفه مساوی با متافیزیک میباشد، که کوشش میکند، تا طبیعت اساسی هر
واقعیّتی، چه قابل رؤیـت و چه غیر قابل رؤیت را درک کند.
(دانشکدهی متافیزیک کیآرا) در استرالیا، متافیزیک را (رفتن به ورای
مادّه) توصیف کرده است. (دانشکدهی مطالعات متافیزیک)، متافیزیک را علم
(بودن) میداند، همچنین معتقد است که متافیزیک علم یا فلسفهای است که
ذات، علل اولیّه و یا قوانین حاکم بر تمام مخلوقات را بهطور سازمان یافته
بررسی میکند؛ بررسی حقیقت و ذات جهان نیز در همین مقوله قرار میگیرد. در
تعریف این دانشکده، متافیزیک، رفتن به ورای حواسّ پنجگانه آمده است.
همچنین آمده است که متافیزیک راهی است که زندگی را در سطوح روحی، روانی،
ذهنی و فیزیکی تشریح میکند.
(دانشکدهی خداشناسی متافیزیکی) درآمریکا، بررسی (علل اولیهی هستی و
دانش) را متافیزیک میداند. پژوهشگران این دانشکده معتقدند، متافیزیک
درصدد توضیح ذات «بودن» و مبداء و ساختار جهان است. همچنین متافیزیک
اتّحاد ویژگیهای روحی، ذهنی و فیزیکی را مدّ نظر دارد.
دکتر لاکلان هایندز متافیزیک را شامل آنچه که ماورای طبیعت قابل دید
است، میداند. به تعبیر ابنسینا، متافیزیک مجموعهای از حکمت
ماقبلالطبیعه و مابعدالطبیعه است، که ابعاد غیر فیزیکی و ماورائی انسان
را نیز شامل میشود، که با حواسّ معمولی قابل احساس نمیباشد، ولی با
حواسّ برتر میتوان آن را ادراک کرد.
ارسطو معتقد است که متافیزیک به اندیشه در مورد (اکثر مسائل اساسی
وجود) میپردازد. حکیمان مسلمان نیز همین مفهوم را با تعـابیر دیگری بیان
داشتهاند. آنان معتقدند که موضوع متافیزیـک (وجود) است. ویلیام جیمز،
متافیزیک را جهد بلیغ و سعی وافر در طریق تفکّر واضح میداند. ریچارد
تیلور در کتاب (مابعدالطبیعه) خود، متافیزیک را اندیشیدن دربارهی
اساسیترین مسائل وجود بدون تحکّم بیان میکند. برتراندراسل متافیزیک را
کوشش برای شناختن کل عالم از راه تفکر میداند.
در متون و منابع (دانشگاه بینالمللی متافیزیـک)، (دانشـگاه اطلاعات
متافیزیک)، (دانشگاه مطالعات ماورایی) و (دانشگاه ایالتی متافیزیک) نیز
تعاریفی مشابه آنچه ذکر گردید، از متافیزیک آمده است. «انجمن جهانی
متافیزیک)، (انجمن متافیزیک دنیا)، (جامعهی بینالمللی متافیزیک)،(انجمن
تحقیقات متافیزیک)، (انجمن دکترهای متافیزیک»، (آکادمی متافیزیک) و
(آکادمی بینالمللی آگاهی) نیز تعاریف مشابهی از متافیزیک ارائه کردهاند.
حکیمان مابعدالطبیعی از جمله افلاطون، فارابی، ملاصدرا، آگوستین،
لایبنیتز و سایرین نیز تعاریف نزدیک به مضامین فوقالذکر دارند. دکتر
شالکو و دکتر باتلر نیز همین مفاهیم را با بیان دیگـری ابراز داشتهاند.
بسیاری از استادان و پژوهشـگران معاصـر نیز بر همـین عقیدهاند.
متافیزیک به تعبیر ابنسینا مجموعهای از حکمت ماقبلالطبیعه و
مابعدالطبیعه میباشد، همچنین ابعاد فرافیزیکی و ماورائی انسان را نیز
شامل میشود، که با حواس پنجگانه قابل احساس نمیباشد، ولی با حواس برتر
میتوان آن را ادراک کرد. به عبارت دیگر متافیزیک به مجموعه مقولات غیر
قابل ادراک با حواس ظاهری گفته میشود. در برخی منابع، متافیزیک به معنی
”رفتن به ماورای فیزیک“ آمده است؛ فیزیک نیز عبارت است از پدیدههایی که
با حواس پنجگانه در حالت عادی احساس میشود، پس برای درک متافیزیک باید
از حواس برتر بهره گرفت.
قرارگرفتن در مسیر متافیزیک، نقطه عطفی بوده که امید است به شناخت خود
و معرفت خداوند عزّوجل منتهی گردد (انشاءالله)، که این امر مهـمّ
(خداشناسی) نیز از جمله اهداف خلقت انسان به شمار میرود (الله اعلم).
همچنین میتوان امید داشت که آشنایی با متافیزیک، در رسیدن به سایر اهداف
خلقت انسان (عبادت و آزمایش) مؤثر واقع گردد. متافیزیک میتواند بعنوان
ابزار و وسیلهای برای پیشرفت در امور تحصیلی، شغلی، خانوادگی و … مورد
استفاده قرار گیرد. برخی افراد نیز به دلیل حـسّ ماجراجویی، کنجکاوی،
حقیقتجویی و یا برای تفریح و سرگرمی به سراغ متافیزیک میآیند؛ جوانان به
دلیل عطش زیادی که برای دستیابی به ناشناختهها دارند، مشتاق این مقوله
میباشند. برخی بزرگان نیز از متافیزیک بهعنوان یک نیاز فطری یاد
کردهاند.
امروزه در سراسر دنیا متافیزیک بهعنوان یک رشتهی علمی دانشگاهی مورد
توجـّه قرار گرفته است و در بسیاری از دانشگاههای معتبر دنیا جایگاه
ویژهای را به خود اختصاص داده است، تا جایی که دانشگاهها و دانشکدههای
اختصاصی برای ارائه آموزشهای کلاسیک و رسمی متافیزیک در مقاطع تحصیلی
مختلف شکل گرفته است. برخی از این مراکز تا مقطع تحصیلی دکترای تخصصی
(Ph.D) دانشجو میپذیرند. در همین راستا میتوان موارد زیر را
بهعنوان نمونه ذکر کرد : دانشگاه بینالمللی متافیزیک، دانشکدهی
متافیزیک کیآرا، دانشکدهی مطالعات متافیزیک، دانشکدهی متافیزیک
کامپوس، دانشکدهی خداشناسی متافیزیک. همچنین صدها مرکز، مؤسسه، آزمایشگاه
و مدرسهی تخصصی در زمینهی متافیزیک فعالیت دارند که ذکر نام آنها در
اینجا ممکن نیست.
امروزه در دنیای جدید و عصر علم و تکنولوژی، متافیزیک یکی از مسائل مورد
توجه بسیاری از افراد در سراسر جهان است. در ایران اسلامی نیز مشاهده
میشود که افراد، بخصوص جوانان به آن توجه دارند، استقبال فراوان از
کتابهایی که در این زمینه منتشر میشود و یا سمینارهایی که در این مقوله
برگزار میگردد، مبین آن است. همچنین استقبال قابل توجه از جلسات خصوصی که
در این ارتباط تشکیل میگردد، نیز تأیید کننده این امر مهم میباشد، حجم
اطلاعات موجود بر روی شبکه جهانی اینترنت پیرامون متافیزیک و علوم مرتبط
با آن نیز مبین دیگر این مطلب میباشد.
خلاصه ای از علوم متافیزیک
متافیزیک به تعبیر ابنسینا مجموعهای از حکمت ماقبلالطبیعه و مابعدالطبیعه میباشد، همچنین ابعاد غیرفیزیکی و ماورائی انسان را نیز شامل میشود که با حواس پنجگانه قابل احساس نمیباشد ولی با حواس برتر میتوان آن را ادراک کرد. امروزه در قرن جدید و در هزارة سوم، متافیزیک یکی از حکمتهای مورد توجه بسیاری از افراد در سراسر جهان است. در ایران نیز مشاهده میشود که افراد بخصوص جوانان به آن توجه دارند؛ استقبالفراوان از کتابهایی که در این زمینه منتشر میشود و یا سمینارهایی که در این مقوله برگزار میگردد مبین آن است. متــافیزیک پیرامون تلهپاتی، سفرروح، سایکومتری، هالهشناسی، پیشگویی، کفشناسی، حسسششم، هیپنوتیزم، انواع مراقبه، روح و روحشناسی، روحپزشکی، ارتباط با ارواح، مرگ، جن وجنشناسی، ارتباط با جن، نیروهای غیرفیزیکی(نیروهای روانی، فراروانی و روحی)، نقش ماده، انرژی، مکان و زمان در فیزیک و متافیزیک، مــــــی بــاشــد.در قرآن کریم به کرات پیرامون جن، روح، مرگ، عالم ذر، عالم برزخ، معاد و امثال آن صحبت شده است، که همگی مقولات مربوط به متافیزیک است. اسلام ناب محمدی در هیچ جا متافیزیک و فراروانشناسی را انکار نکرده است. فقط در برخی موارد رفتن به سوی آن و یا استفاده از آن را نهی نموده است و آن هم به دلیل خطراتی است که برای فرد یا جامعه دارد:
1- تلهپاتی: که عبارت است از ارتباط بین دو یا چند نفر بدون استفاده از حواس پنجگانه و با استفاده از نیروی فکر.
2- سفر روح: که عبارت است از خروج اختیاری روح از بدن و بازگشت اختیاری آن به بدن.
3- سایکومتری: که عبارت است از سنجش و استخراج خاطرات ثبت شده در اشیاء بیجان.
۴- هاله شناسی: که عبارت است از بررسی انرژیهای لطیف و ظریف اطراف بدن انسان که منشاء آن جسم، روان و روح بوده و با حواس پنجگانه قابل احساس و ادراک نمیباشد و همچنین چگونگی انتقال و تبادل این انرژیها بین افراد(ارسال و دریافت آن).
5ـ هالة نورانی: که عبارت است از انرژیهای لطیف و ظریف اطراف بدن انسان که منشاء آن جسم، روان و روح بوده و با حواس پنجگانه و در حالت عادی قابل احساس و ادراک نمیباشد، همچنین ارتباط هالة نورانی با بهداشت و سلامت جسم و روان.
6- پیشگویی: که عبارت است از تلاش جهت کسب اطلاعات و اخبار در مورد آینده با استفاده از روشهای مختلف.
7ـ کف شناسی: که عبارت است از بررسی و مطالعه خطوط کف دست و ارتباط آنها با خصوصیات جسمی، روانی و روحی فرد و ارتباط این خطوط با سلامت انسان و بعضاً ارتباط آن با برخی از وقایع آینده.
8ـ حس ششم: که عبارت است از دریافت برخی اطلاعات و احساس برخی چیزها بدون استفاده از حواس پنجگانه.
9ـ هیپنوتیزم: که عبارت است از قرار گرفتن فرد در وضعیت خاصی که ناخودآگاه او فعال شده و در حالت تمرکز ذهن قرار میگیرد
10ـ خود هیپنوتیزم: که عبارت است از قرار گرفتن در حالت خاصی از تمرکز به منظور خود تلقینی برای تقویت محاسن و تضعیف معایب.
11ـ مراقبه(مدیتیشن) : که عبارت است از توجه و تمرکز بدون تلاش بر یک موضوع خاص دیداری، شنیداری، گفتاری، فکری و قلبی به عنوان ابزاری برای درک و احساس جهان هستی و رهایی موقت و محدود از دنیای فیزیکی و مسائل و مشکلات آن و سوق دادن توجه و تمرکز به درون.
12ـ مراقبة دیداری: که عبارت است از قرار گرفتن جسم در یک وضعیت بیحرکت و تمرکز بر یک منظره و یا تصویر و ثبت آن در ذهن و سپس بستن چشم و تجسم آن منظره و یا تصویر و تداوم این کار به منظور رها شدن از دنیای فیزیکی و فراموش کردن آن و درک و احساس تمام جهان هستی.
13ـ مراقبة گفتاری: که عبارت است از قرار گرفتن جسم در یک وضعیت بیحرکت و تکرار یک کلمه و یا عبارت مقدس به زبان و یا به دل همراه با تمرکز برآن.
14ـ مراقبة شنیداری: که عبارت است از قرار گرفتن جسم در یک وضعیت بیحرکت و تمرکز بر حس شنوایی و گوش دادن به یک صدا و یا صوت طبیعی و یا گوش دادن به یک نوار موسیقی مجاز.(منظور از مجاز: دارای مجوز انتشار از وزارت ارشاد میباشد.)
15ـ مراقبة فکری: که عبارت است از قرار گرفتن جسم در یک وضعیت بیحرکت وتمرکز بر یک موضوع خاص فکری و اندیشیدن در مورد آن. این موضوع فکری میتواند مربوط به دنیا و یا عقبی باشد. مثلاً اندیشیدن در مورد علوم مختلف مرسوم در دانشگاهها و اندیشیدن در مورد علت خلقت، خودشناسی، مرگ، حساب و کتابِ آخرت و…
16ـ مراقبة احساسی: که عبارت است از قرار گرفتن جسم در یک وضعیت بیحرکت و تمرکز بر قلب و ایجاد یک احساس خوب و مطلوب در آن و تداوم تمرکز برآن حس.
17ـ روح و روح شناسی: که عبارت است از تحقیق و تفحص درمورد ماهیت روح، منشاء و مرجع آن، خصوصیات و ویژگیهای آن، غایت و مقصد آن، تشابه و تفاوتهای آن با جسم و روان.
18ـ روح پزشکی: که عبارت است از شناسایی و درمان بیماریهای روحی.
19ـ ارتباط با ارواح: که شامل تلاش برای ایجاد ارتباط با ارواح زندگان و مردگان به صورت مستقیم و یا با واسطهابزار و وسایل بوده و این ارواح میتوانند متعلق به افراد معمولی یا افراد تکامل یافته و پاک باشند.
20ـ جن شناسی: که عبارت است از تحقیق و مطالعه در مورد جن، خصوصیات و ویژگیهای فردی و اجتماعی آن، تفاوتها و شباهتهای آن با انسان.
21ـ ارتباط با جن: که عبارت است از تلاش جهت برقراری ارتباط با جن به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم بااستفاده از ابزار و وسایل.
22- خودشناسی: خودشناسی غایت و نهایت شناختهاست که به شناخت خداوند حکیم منتهی میشود. هر کس خود را بشناسد، خدای متعال را خواهد شناخت. خودشناسی برترین حکمتها و سودمندترینشناختهاست.
23- خداشناسی: شناخت خداوند عزوجل آغاز دینداری، از جمله بالاترین شناختها و عامل کامل شدن معرفت است. شناخت حضرت حق تعالی سبب دوستی با او و بینیازی از خلق و دل کندن از دنیا میشود. کسی که خدا را بشناسد تنها نخواهد ماند(هو معکم این ما کنتم) هر چند به ظاهر از خلق دور ماند، چرا که خداشناسی مونس هر تنهایی و یار و یاور هر بیکسی است. خداشناسی نیروی هر ناتوانی، روشنایی هر تاریکی و شفایهر بیماری است(یا من اسمه دوا و ذکره شفا(.حضرت امام صادق(ع) میفـرمایند:«خودشنـاسی انسـان این است که خویشتن را به چهـار طبـع و چهار ستون و چهـار رکن بشناسد، چهار طبعش خـون است و صفرا و بـاد وبلغم، ستونهایش خرد است که از خرد، فهم و حافظه مایه میگیرد و ارکانش نور است و آتش و روح و آب.»__________________________________________________________
ایمیل به ماتماس با ما
+ ماورا الطبیعه و فراروانشناسی
صدها پاسخ را به طور دقیق در ذهن خود جای دهیدنرم افزار تقویت امواج مغز فوق العادهتله پاتی نیروی ناشناختهموجودات
فضاییجادوی
سلیمانافکار دیگران را بخوانیداحضار ارواح در 6 دقیقهموجودات فضاییدی وی دی مستند نیروهای ناشناخته ی زمینسفر به ماورا الطبیعه (روح و جن) دنیای نامرئیکتاب خواب (علوم پایه واختلالات)هتل ارواحمافوق انسان تکنولوژی فکرآموزش هنرهای رزمی بروسلیجهان پس از انسانآموزش مدتیشنپیش بینی نستر اداموسمجموعه ای اعجاب انگیز +کتابچگونه 101 سال عمر کنیدفوت و فن شعبده بازیطالع بینی کوانتومکلینیک جادوییانسانهای عجیب وغریبچهره نگاری و تشخیص هویت جهانیآموزش گام به گام هیپنوتیزممستند ذهن کوانتومی
خدامستند دانش
روحمستند قلمرو
جهنمتله پاتی نیروی
ناشناختهآیینه تاریک
جادومستند بدن
انساناسرار
انیشتنسایه
غبار+مدیتیشنذهن فرای ماده (جابه جایی
اجسام)اموزش جابه جایی
اجسامآموزش
مدیتیشنمستند
ساحرهاسرار علوم خفیه از دیدگاه
جادوگرانمستند راز موسی
(ع)مستند اسرار
ذهنمستند یازده
بعدیفضای
روحموسیقی ریلاکسیشن
3و4و5معلق شدن روی هوا و رو آب راه
رفتنموجودات
فضاییجادوی
سلیمانقدرت
کیوکوشیناموزش کاراته سبک کیوکوشین کای
2مثلث
برموداادامه....
وبلاگ توپی داری من همیشه سر می زنم شما هم بیا خوشحال میشم