دنیای ماوراء الطبیعه

عرفان ، فراروان ، متافیزیک ، ارواح، طب گیاهی و...

دنیای ماوراء الطبیعه

عرفان ، فراروان ، متافیزیک ، ارواح، طب گیاهی و...

پیوندها

آسانا

پنجشنبه, ۳ آذر ۱۳۹۰، ۱۱:۵۰ ق.ظ
آسانا (وضع و حالت بدنی) طریقه جوکیان یک دستگاه مفصل عمل ریاضی است که هندوها آنرا توسعه کامل داده اند-نتیجه تجربیات و امتحانات سالیان دراز است که در طریقه جوکیان کمال شباهت را به (وانداتا) که فلسفه دینی است و طریقه جوکی که در واقع جهه فلسفی آن دیانت است به همین قسم اصول ساحری که عقیده مغربیان است و در اینجا باید متذکر شد که مفهوم تصوف به یک تعبیر مخصوص آنها عبارت است از طرح کامل کائنات و ساحری که با عملیات روشن ضمیری مربوط می گردد. همین طور طریقه جوکی که عبارت از جهات عملی است که در سراسر حالات روشن ضمیری سیر می نماید و با آن هم دوش است، در اینجا یک نکته را باید بخاطر داشت که بر طبق نتایج حاصل از مجموعه درکهای یک هندوچین بر می آید که وجدان یا نفس ما دوامر جدا نیست که در مغز ما بسته شده باشد بلکه آن به منزله شراره از وجدان کلی و یک جزء از وجود می باشد مانند قطره آبی که جزئی است از یک منبع آب که انسان قادر است آنرا بردارد و بریزد و آن مانند لطیفه ایست که می توان گفت هم جدا و ممتاز و هم کلی و عمومی است و آن یکی از مسائل بزرگ به شمار است، وقتی ما در اوضاع عالم با دقت کامل متوجه شویم می توان آن را دریافت کرد گرچه به ظاهر مخلوق از یکدیگر در این نشاء عالم حیات جدا هستند ولی در حقیقت و نفس الامر کل اجزاء آن منبع حقیقت است و قسمتی از دریای اعظم اند و میل طبیعی در هر کس این است که به آن وجدان کلی نزدیک و سرچشمه حقیقی تقرب را بجوئیم و هندو را عقیدت بر این است که می تواند از وجدان کلی و حقیقت محیط مستفید و مستفیض کرد و بارها گفته می شود وجدان و نفس من حیث المجموع یک نفس موجودی مستقل و جدا از خلقت الهی نمی داند بلکه انسان را یک شراره از مشعل فروزان وجود و مرتبط با وجدان کلی می شمارد. مانند نسبت قطره آب با دریای بیکران که از هر حیث توحید کامل بین آنها موجود است و در عین حالیکه جدا مشاهده می شود تشکیل یک وجدان کلی می دهد، تصویر این لطیفه همیشه از مسائل بزرگ و مهم است که موجودات در این نشاء حیات بظاهر از یکدیگر جدا و در حقیقت نفس الامر قسمتی از آن منبع حقیقت و بحر اعظم اند و منظور اصلی این است که با این وجدان کل و بحر اعظم خلقت توأم و بدان تقرب یابیم. هندو تصویر این امر را چنین می نماید که همانطور که قوه خارق العاده و عظیم کهربا (الکتریسته) در تمام عالم امکان و سراسر کائنات ما ساری و جاری است و بواسطه اینکه انسانی به مقامی که بتواند آنرا مورد استفاده قرار دهد بالغ نگشته بود از وجود آن بی خبر بود ما نیز از وجود یک قوه عظیمه در نفس خویش که بتواند ما را با منبع فیض مطلق و آن وجدان کلی متحد سازد به سبب عدم بلوغ خود غافل مانده ایم سهل است هر آن بطرف خسران رهسپار و دمبدم ضایعات ما بیشتر می شود پس باید آنرا مهار کرد و گرفته تحت اختیار آوریم و در طریق خود بکار بریم. از این مطلب گذشته در عالم هندو و در مقابل حصول این قدرتها یک مقدار تربیت و مؤثرات دینی نیز وجود دارد که با ریاضات متداوله قرین گشته و تأثیراتی بر آنها مترتب است. یکی از امور شگفت انگیز این موضوع قوه فکر است این است که چگونگی ساختمان دستگاه بدنی انسان در آن دخالت تمام دارد و تصویر این موضوع وقتی میسر گردد و در چیز ادارک آید که نفس را با توجه آشنا کرده و به مرور مشتغرق در مراقبه شویم، اگر ما چشمان خود را بر هم گذاریم احساسات مختلفه ما مانند نهرهای مختلفه در یکدیگر جریان می یابد (احساسات ما با سرعت تمام شعب گوناگون پیدا می نماید) و بیشتر این احساسات منبعث از امور محسوسه در نتیجه به ناراحتی منجر می شود و ناراحتی هم به طبع موجب قطع احساسات می گردد، پس هندو را این عقیدت است که البته وضعی جور کند که با اجراء آن می توان احساسات ما از قطع و وقوف حفظ نمود و با اشتغال مراقبه با آن وضع خاص بدن به جریان احساسات ادامه داد گرچه تشخیص و اختیار نمودن آن وضعیت خاص بدن در بدایت امر موجب تألم و بیقراری است و ما بعد از تصمیم بر اجراء یک وضع خاصی برای انسان پیدا می نمائیم که علائم بدن و جسم آنرا قبول و محفوظ میدارد و بخوبی معلوم گشته که این قطع و فصلی که در احساسات مردمان عادی غیر منظم و عاری از مراقبه و فکر حاصل می گردد از اراده و اختیار ایشان خارج است و به این سبب هندو در طی قرون متمادی تمام لطائف و اسراران را تحت نظر و دقت و مطالعات عملی دشوار قرار داده است و در نتیجه ۸۴ قسم ریاضت و بعبارت دیگر ورزشهای بی نهایت مؤثر و نافذی کشف نموده اند که شرح و تفصیل انواع آنها از امکان نویسنده فعلاً خارج است. بنابر این اصول و اسامی و اصلاحات خاصی برای آنها وضوح کرده اند که تا آن درجه که ممکن است و با افکار زمان اقتضاء آن باشد بطور فهرست، خلاصه و شرح هر یک را بیان می نمائیم مثلاً اولین قدم برای ورود در عالم هندو یا جوکی آموختن راه و رسم راحتی بدن و سکون آن است یعنی اول این منزل دخول در مرحله است که ما باید خود را مهیای ریاضات لازمه بکنیم و آدابی را فرا گیریم که برای اجرای نکات لطیفه بعد بدن را طوری قرار داده و به وضع و حالتی در آوریم که احساسات ما در هرگونه فصل و وقفه (یا قطع و بریدگی) مصون باشیم و این مقام را در اصطلاح اهل سلوک از یوگیان (اسانا) گویند اولین ترتیب اقدام ورود در این عالم این است که صندوق ریتین که عبارت از قسمت فوقانی بدن باشد و آن شروع می شود که منتهی گردن تا روی شکم، بقدری که ممکن است از جلو و عقب باز نموده و منبسط گردانیم و تا صندوق ریتین که جهاز تنفس از جلو و عقب در آن قرار گرفته کاملاً باز و منبسط نگردد عمل تنفس که مقصد اصلی و نقطه نظر جوکی است بدرستی و با انتظام انجام نگیرد، پس از اینکه کاملاً در انبساط صندوق سینه توانائی یافتیم یک ترتیب دیگری است و آن ورزش عملی است که باید اجرا شود و آن این است که در حالت انبساط صندوق ریتین سر خود را روی بالش کوچکی قرار می دهیم و بدون اینکه سر را بطرفی حرکت داده و بلند کنیم ابتداء اول ستون فقرات را که پشت گردن واقع است مرکز توجه و فکر خود قرار می دهیم و مدت ده دقیقه مرکز توجه خود را روی آنجا نگاه داشته و عقب کردن را از نظر نمی گذاریم دور بماند، بعد بازوی راست را مورد توجه قرار دهیم آنرا هم ده دقیقه بدون قطح توجه و پرواز خیال بجای دیگر بازو را مورد توجه قرار می دهیم بعد بازوی چپ به همین قسم پای چپ به همین جوی پای چپ و پای راست را و هر یک از اعضای دیگر بدن را با همین وضع در نظر گرفته ده دقیقه توجه را بدان معطوف می داریم و نکته که قابل دقت و دارای اهمیت است این است که در تمام این مدت تنفس عمیق کشیده مانند بوئیدن گل تا حدی که ممکن است هوا را به درون ریه بکشیم و بعد آهسته و بتدریج آنرا خارج کنیم تا تمام هوا بیرون رود. یعنی تا حدی که ممکن است نفس را بالا بکشیم وقتی که نشد قدری نگاه داریم و متدرجاً خارج نمائیم. نکته دیگر که فوق العاده قابل ملاحظه و اساس و تمهید مقدمه است این است که باید بدن را طوری بحال سکون و راحت گذارد که هیچ قسمتی و هیچ عضوی از آن تحت فشار و تکیه گاه عضوی دیگر از بدن قرار نگیرد بحدی که هر یک از عضلات محرکه بدن را بخواهیم حرکت دهیم آزادانه و بلامانع حرکت کنند پس از آن با یک فرمان و اراده ثابت تمام اعصاب بدن را راست و آرام کنیم و مخصوصاً بخود القا نمائیم که اعصاب ما کاملاً سست ویله گردیده است چون این کار بخوبی انجام یابد دلیل آن اینست که یک خواب خوش و آرامی ما را فرا می گیرد شاید ده الی ۱۵ دقیقه هم ادامه یابد. سپس از خواب برخاسته و در خود احساس حالتی فرحناک و یک تازه گی و آرامش مخصوص احساس می نمائیم. یک نکته دیگری که قبل از دخول در حالت آسانا بی نهایت مهم و شرط اساسی است این است که باید کاملاً حفظ تعادل بدن را بیاموزیم و بتوانیم معنی آنرا بفهمیم و درک مفهوم تعادل و حفظ و اجراء آن انجام پذیر نیست مگر بوسیله اجرای تمرینات ذیل ۱٫ روی پای راست ایستاده پای چپ و دست راست را بلند نمائید طوریکه به این طرف و آن طرف مایل نشوید و حرکات مستانه نداشته باشید آن وقت تعادل بدن را که مستقیم ایستادید حس خواهید کرد و البته اگر بخوبی مواظب خود باشید و تعادل را حفظ نمائید زیاد محتاج به تکرار عمل نخواهید بود. ۲٫ بدن را راست و مستقیم نگاهدارید صندوق سینه را منبسط سازید آن وقت زانوها را خم نموده و بدون اینکه دستها را به ستون قرار داده و به کمک بیاورید راست شوید، اول باید این عمل آهسته انجام شود بعد کم کم بر سرعت عمل بیفزائید و چندین دفعه پی در پی راست شده بعد زانوها را خم و مجدد راست شوید و تا حدی که می توانید و اعصاب شما موافق است تکرار نمائید و به مجرد احساس حالت عصبانی بکار خاتمه دهید. ۳٫ راست و مستقیم ایستاده و یکی از پاها را با سرعت در زمین بلند و تا حدی که بشود بالا ببرید حتی الامکان باید موازنه و تعادل بدن خود را در این عمل گم نکنید و به این طرف و آن طرف نیفتید هر آینه نتوانستید و عاجز بودید که تعادل خود را بدون اتکاء به چیزی خارجی حفظ نمائید ممکن است یک صندلی پهلوی خود طرف راست گاهی طرف چپ نهاده عمل را تکرار کنید یعنی هنگام بلند کردن پای راست انگشت سمت چپ را روی میز یا صندلی قرار دهید که تعادل بدن شما محفوظ بماند. بعد بالعکس پای چپ و انگشت درست را بکار برید تا وقتی از صندلی بی نیاز شوید ولی باید بدانید که بکار بردن صندلی و امثال آن شما را در کار نخواهد انداخت. ۴٫ هندوها دو نوع تمرینات و ورزشهای بدنی دارند که از اروپائیان از هر حیث قادرترند سهل است آنها از اجراء بعضی از تمرینات هندو عاجزند. مثلاً یک اروپایی سر پایا (چمباتمه) نشسته و پاشنه پا را بتدریج بلند می کند تا کاملاً روی انگشتهای پا قرار می گیرد. ولی هندو بالعکس سرپا نشسته پاها را متدرجاً بلند می کند تا کاملاً روی پاشنه های پا قرار می گیرد و این کاری است بسیار دشوار و این طریقه هندو وقتی اجرا می شود که قادر شود موازنه و تعادل بدن خود را کاملاً حفظ نماید یعنی برای کسانیکه قادر به حفظ تعادل بدن نمی باشند این قسم ورزش قابل اجرا نیست. ۵٫ شست پای راست را بگذارید زیر زانوی پای چپ بعد آن را آهسته بکشید تا زیر مدخل فرو رفتگی قوزک پای چپ آنجا قدری نگاهداشته و چند دقعه از اول تکرار نمائید. ۶٫ روی کف اطاقی جوری بنشینید که زانوها طرف جلو و کف پاها روی زمین قرار گیرد ستون فقرات را اول باید راست و مستقیم نگاه داشته بعد انگشتهای پاها را درهر دو دست خود سخت نگاه دارید. ۷٫ ستون فقران را راست نگاه داشته زانوها طرف جلو کف پا روی کف اطاق سپس سر را کم کم خم نموده تا به پیشانی برسد پس زانو با آن مماس شود شست پاها هم باید در هر دو دست گرفته شود. ۸٫ با همان طرز و روش بنشینید، شست ها را در هر دو دست پس پای راست را بکشید بطرف گوش، بعد پای چپ را بالا بیاورید کف پا روی زمین ستون فقرات راست شست ها در دستها، بعد پا را بکشید سمت گوش و شست دیگر هم در دست باشد. ۹٫ با حفظ تعادل تمام بدن مانند نشستن روی پاها باید روی دستها نشسته بعد پاها را بطرف بالا بلند نمائید جوری که از دستها جدا باشد. ۱۰٫ قرار بدهید پای راست را زیر بدن و پای چپ را بطور استقامت و راست بکشید دست ها را هم روی زمین قرار دهید ستون فقرات هم معمولاً باید راست قرار گیرد، چانه در این حال بقدر امکان کم کم به طرف عقب کشیده شود. ۱۱٫ همان کار را انجام دهید فقط پای چپ را کم کم ببرید به سمت بالا تا عمود شود و در این حال هر قدر می توانید باید تنفس شما عمیق و تمام کشیده شود. ۱۲٫ مانند اموات راست بخوابید روی زمین، دستها را در دو جانب دراز نمائید تا چند دقیقه. ۱۳٫ روی صندلی نشسته یک پا را بیندازید روی زانوی پای دیگر و دستها را بگذارید روی زانو. ۱۴٫ پای راست را بالا آورده و با دست راست آنرا نگاه دارید بعد انگشت را قرار دهید روی لبها-زانوها باید پهلوی هم باشد جوریکه بتوانید روی پای دیگر صاف و با تعادل به ایستید. ۱۵٫ دو زانو راست بر روی پا نشسته دستها را روی زانو قرار دهید و سر راست و بدن را مستقیم نگاه دارید. ۱۶٫ راست و مستقیم بنشینید روی پای چپ پای راست را دراز کنید دستها را روی زانو (جوری که شست و انگشت سوم دستها روی زانو قرار گیرد) با این تمرین جریان مغناطیس در بدن سریع و منظم خواهد شد. ورزشهای آسانا بسیار دشوارند ولی اگر آنها را با ترتیب درست خود اجرا نمائید نتیجه مطلوبه حاصل و مدتی طولانی بدون احساس خستگی ادامه خواهید داد-حقیقتاً در آنها مستغرق و مستهلک می شوند مانند حوض آب گرم که در آن غوطه ورند انسان از این تمرینات استفاده کامل می نماید و ذهن یا روح را از انقطاع و انفصال جسمانی محفوظ می دارد. اول باید بدن را مقهور و مطیع کرد چون ما چشمهای خود را بر هم نهیم در بدن خویش حساس تر شویم وقتی که می خواهیم شروع به ورزش نمائیم صاف روی زمین دراز می کشیم (طاق واز) یک کتاب روی سینه جائی که ریتین ما واقع است قرار می دهیم که هنگام تنفس کتاب بالا و پائین برود. از وضع کتاب استراحت تمام اطراف بدن بهتر محسوس می شود زیرانقطه نظر وضع آموختن سکون واستراحت کامل بدن است که بااین وسیله می توان تعادل وتوازن تمام دربدن مستقر نمود وبالاخره هر نوع وضعی که کاملاً راحت بخش است اختیار می کنیم. در هر روز ۱۵ دقیقه اقلاً بدن را ورزش داده خود را با وضعی معتاد که بهترین وضع راحت آور بدن شما باشد و در نتیجه توجه شما را به بدن خود ممکن و نافذ کردند. پس باید همه روزه در اوقات مقتضی که هیچگونه تحریک خارجی برای شما نباشد چشمها را بسته و این ورزشها را تکرار نمائید تا تکرار آن تحمل کار را آسان سازد چون چنین شد موافق تعلیمات جوکی اول قدم توفیق ورود به عالم روشن ضمیری را برداشته اید.بینش ماوراء_______________________________________آموزش یوگا و مدیتیشن به شماره مجوز: 155/13066مجموعه حرکات ورزشی افزایش قدآموزش 10 خط کونگ فو توا,دفاع شخصی,یوگاjavahermarket آموزش یوگا فارسیآموزش ماساژ به صورت حرفه ایهارد اکـسترنال حاوی 400 هزار کتاب متنی و صوتیبا یک کلیک 5 هزار تومان هدیه بگیرید! (پرشین هیت)javahermarket
  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۰/۰۹/۰۳
  • ۵۳۴ نمایش
  • مسعود .ع

آسانا

تمرینات

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی